Czy portret w typie saute – bez atrybutowej otoczki, mitologicznych przesłań i co więcej – bez negliżu, może wywołać wielkie obruszenie? A no może. I Thomas Gainsborough dostarczył nam takiego przykładu wizerunkiem Sarah Siddons z 1785 r. O tym, co tak oburzyło opinię publiczną w kolejnym odcinku „Zdolnych Szelm”. Zapraszamy: historyk sztuki dr Marta Gudowska i red. Paweł Błędowski
Ostatnie z tej serii:
2025-06-03
Bajka, która stała się pasmem udręk a finalnie koszmarem nie do przepracowania, przelana ze splątanych chorobą psychiczną myśli na płótno. Zajrzymy do świata wróżek wykreowanego przez Richarda Dadda i, jak...
2025-05-27
Choć imię jej twórcy nie przetrwało, kwatera ta jest często reprodukowana w podręcznikach do języka polskiego czy historii – zwłaszcza Polski, okresu średniowiecza. Ale o co właściwie chodzi w scenie...
2025-05-20
Ciepłe letnie słońce, zielona soczysta trawa pod bosymi stopami, feeria barwnych kwiatów na czele z malwami i jabłonie uginające się od owoców – tylko jeden krok dzieli nas od wstąpienia...
2025-05-17
Jak malarze ugryźli konkretnie temat śniadania? I który z artystów nie wyobrażał sobie życia bez kawy? 0 tym w najnowszym Wydaniu Specjalnym audycji "Zdolne Szelmy". Zapraszają dr Marta Gudowska i...
2025-05-13
Angielski malarz czasów rewolucji przemysłowej XVIII w., czarujący widza światłem, ale nie naturalnym, a sztucznym, a przy tym właściwie wrośnięty w swoje rodzinne strony, do tego stopnia, że w historii...