Wybór Stwosza na wykonawcę głównego ołtarza do kościoła mariackiego okazał się szczęśliwy z dwóch powodów. Po pierwsze, jak już ustaliliśmy w pierwszym odcinku poświęconym temu retabulum* – był z niego bardzo zręczny i utalentowany rzeźbiarz. Po drugie – też podatny grunt, który jak gąbka chłonął nowe idee, które kotłowały się w krakowskim środowisku intelektualnym i potrafił zmaterializować je w drewnie. Kto stoi za treścią ołtarza i na co patrzeć treści szukając – o tym w najnowszym odcinku „Zdolnych Szelm” – zapraszamy: historyk sztuki dr Marta Gudowska i red. Paweł Błędowski.
Ostatnie z tej serii:
2025-06-24
Był na tyle cenionym artystą, że pozwolono mu zamieszkać w Luwrze, gdzie też żywotu dokonał, a znany jest przede wszystkim z prostych, domowych scen wyróżniających się niezwykłą elegancją i głębią....
2025-06-19
Pomimo że hasło „Boże Ciało” nie funkcjonuje w sztuce na takiej samej zasadzie, jak hasło „Boże narodzenie” sztuka się na ten temat wypowiadała i to w bardzo różnorodny sposób. Jest...
2025-06-17
Pora na zapowiadaną szczyptę antropologii w Ołtarzu Mariackim Wita Stwosza. O tym, jak szczegółowo spenetrował on arkana fizjonomiki i jak to się przekłada na retabulum w najnowszym odcinku „Zdolnych Szelm”...
2025-06-10
Zaplanował napisanie traktatu anatomicznego, ale pomysł ten, podobnie jak wiele innych pozostał niezrealizowany – choć w tym przypadku mamy namacalne dowody na to, że akurat to przedsięwzięcie Leonardo traktował bardzo...
2025-06-03
Bajka, która stała się pasmem udręk a finalnie koszmarem nie do przepracowania, przelana ze splątanych chorobą psychiczną myśli na płótno. Zajrzymy do świata wróżek wykreowanego przez Richarda Dadda i, jak...