Wybór Stwosza na wykonawcę głównego ołtarza do kościoła mariackiego okazał się szczęśliwy z dwóch powodów. Po pierwsze, jak już ustaliliśmy w pierwszym odcinku poświęconym temu retabulum* – był z niego bardzo zręczny i utalentowany rzeźbiarz. Po drugie – też podatny grunt, który jak gąbka chłonął nowe idee, które kotłowały się w krakowskim środowisku intelektualnym i potrafił zmaterializować je w drewnie. Kto stoi za treścią ołtarza i na co patrzeć treści szukając – o tym w najnowszym odcinku „Zdolnych Szelm” – zapraszamy: historyk sztuki dr Marta Gudowska i red. Paweł Błędowski.
Ostatnie z tej serii:
2025-09-09
Jeżeli życie to system naczyń połączonych to życie Giovanny Garzoni jest tego idealną ilustracją. Z niezwykle barwnej, choć przykrej w konsekwencje młodości czerpała inspiracje do obrazów, o które niemalże biły...
2025-09-04
Podobno była osobą, która nigdy nie szła na kompromis – ani w życiu prywatnym, ani tym bardziej zawodowym. Wypełniła tematyczną lukę utworzoną przez impresjonistów, choć impresjonistką w klasycznym rozumieniu nie...
2025-08-26
To jest właśnie ten przypadek, kiedy sztuka zabiera głos w ważnych sprawach – problem tkwi tylko w interpretacji tej wypowiedzi. O tym, jak z tematem małżeństwa ery wiktoriańskiej poradził sobie...
2025-08-19
Ikoniczne dłonie – przekazujące iskrę życia jedna drugiej, czyli „Stworzenie Adama” w wykonaniu Michała Anioła w Kaplicy Sykstyńskiej to jeden z częściej przetwarzanych przez kulturę masową fragmentów dziel sztuki. Jak...
2025-08-12
Obraz niedający się jednoznacznie sklasyfikować w twórczości Annibale; uważany za portret jego, jego brata Agostino i ich kuzyna, Lodovico – ukazujący ich w dość osobliwych okolicznościach. Autor w czasie zmieniającej...