Wybór Stwosza na wykonawcę głównego ołtarza do kościoła mariackiego okazał się szczęśliwy z dwóch powodów. Po pierwsze, jak już ustaliliśmy w pierwszym odcinku poświęconym temu retabulum* – był z niego bardzo zręczny i utalentowany rzeźbiarz. Po drugie – też podatny grunt, który jak gąbka chłonął nowe idee, które kotłowały się w krakowskim środowisku intelektualnym i potrafił zmaterializować je w drewnie. Kto stoi za treścią ołtarza i na co patrzeć treści szukając – o tym w najnowszym odcinku „Zdolnych Szelm” – zapraszamy: historyk sztuki dr Marta Gudowska i red. Paweł Błędowski.
Ostatnie z tej serii:
2025-11-04
Był postacią na tyle problematyczną dla XIX- i XX-wiecznych historyków sztuki, że ci właściwie wykluczyli go z historii sztuki flamandzkiej. Jego sztuka jest próbą mariażu dwóch powszechnie uważanych za przeciwstawne...
2025-10-28
Jej kariera to bardzo dobra ilustracja emancypacji kobiet w dziedzinie sztuki. Utrudniony dostęp do pełnej edukacji artystycznej, mierzenie się z presją i opinią publiczną, wreszcie artykułowanie wprost, że kobieta jest...
2025-10-21
Początkowo nie zaskarbił sobie sympatii badaczy, którzy właściwie umniejszali jego roli we wczesnorenesansowym malarstwie weneckim – przyszedł wiek XX i próba rehabilitacji i… okazało się, że mamy do czynienia z...
2025-10-14
Projektując najsłynniejszą (dziś) fontannę na świecie napisał „Argumenty Filozoficzne”, w których próbował zwizualizować fundamentalną zasadę filozofii naturalnej, ubrać w materię coś co się jej wymyka – ożywcze i wszechobecne działanie...
2025-10-07
Uważał się bardziej za „człowieka myśli, który komunikuje się przez swoje obrazy”, niż za „artystę”. Z zewnątrz jego życie było spokojne, poukładane, anonimowe, ale za to życie wewnętrzne wręcz przeciwnie!