Nie dziwi fakt, że kilka z jego dzieł badacze wzięli za dzieła jego mistrza – Caspara Davida Friedricha – wszak Carl Gustav Carus kontynuował i rozwijał misję przez niego zapoczątkowaną: przywrócić należne miejsce malarstwu pejzażowemu, wypowiedzieć na głos jego sens. O artystyczno-przyrodniczo-filozoficzno-medycznych zmaganiach i dylematach Carusa opowiemy w kolejnym odcinku „Zdolnych Szelm” – zapraszamy: historyk sztuki dr Marta Gudowska i red. Paweł Błędowski.
Ostatnie z tej serii:
2025-08-12
Obraz niedający się jednoznacznie sklasyfikować w twórczości Annibale; uważany za portret jego, jego brata Agostino i ich kuzyna, Lodovico – ukazujący ich w dość osobliwych okolicznościach. Autor w czasie zmieniającej...
2025-08-05
Nie będzie przesadą, jeśli określimy go jako najsłynniejszego malarza związanego z Sycylią. Dodajmy do tego, że to prawdziwy rewolucjonista w dziedzinie portretu, w dodatku konsekwentnie podążający własną drogą. O Antonello...
2025-07-22
Wybitny był z tego aptekarza malarz. I taki z humorem, trochę zaczepny, ale nie wprost. Inteligencja i zmysł obserwacji w malarskim wydaniu biedermeieru – to tak w skrócie. Zaintrygowani? O...
2025-07-15
Patrząc na jej życiorys można by powiedzieć, że była w czepku urodzona, albo skazana na sukces. Prawdą jest, że na ten sukces ciężko zapracowała, wyciskając do cna to co los...
2025-07-08
Wszyscy znamy Rafaela, większość coś słyszała o Tycjanie, a o Dosso Dossi kultura masowa, popularna raczej milczy. A przecież był z niego ekscentryczny i kapryśny egzemplarz, który już za życia...